Anda di halaman 1dari 28

su

MA

-Saluda del Alcalde

.... ....3

-Programaci Fira Setembre

-Programacl Esportiva Fira


-Activitats Municipals i Social -Activitats de l'EPA
-Festes Stm. Crist de la Salut

.... ...
4-7
8-9 10-15

VILA DE CANALS99

16-17
18

-Culturis

-Canals entra en Internet

-Esports

-Los toros en la radio

........ ..... .......... ...


19

Como viene siendo habitual desde hace ya algunos aosja AFCA, "Associaci Fotogrfica Canalina d'Aficionats", organiza este concurso fotogrfico con el patrocinio del rea de Cultura del Ayuntamiento de Canals y el respaldo de la Federacin Valenciana de Fotografa, por lo que este evento se inscribe en la ronda de concursos de dicha Federacin.

20-22

23-24

25 ...... . ....... 26

-Llistat parcial del Reemplagament '97

-En memoria d'Enrique Gmez Guarner

27

BASES 1. Pueden participar todos los residentes en el Estado Espaol. 2. El tema ser libre. 3. Las obras debern ser en blanco y negro, admitindose manipulaciones de esta modalidad tales como virajes, coloreado... 4. Se admitirn colecciones de tres fotografas, con o sin unidad temtica, que optarn a la Coleccin de Honor. No habr lmite en cuanto a presentacin de nmero de colecciones. 5. El tamao de la imagen fotogrfica ser libre. Las fotografas se enmar carn en cartulina rgida de 40 x 50 cm. 6. El plazo de admisin de obras finalizar el 19 de diciembre de 1996 a las 15 horas, y debern remitirse a A.F.C.A., Apartado de Correos n 98, 46650 Canals (Valencia) 7. Para su identificacin, al dorso de las fotografas constarn los datos personales del autor, ttulo de la coleccin y Agrupacin Fotogrfica a que per tenezca. 8. El Jurado estar compuesto por tres personalidades importantes dentro de la fotografa, y su decisin ser inapelable. 9. El fallo del Jurado ser pblico y tendr lugar en la Casa de la Cultura el 21 de diciembre de 1996, a las 17 horas. 10. Se establecen los siguientes premios: PREMIO DE HONOR: 50.000 ptas. y trofeo a la mejor coleccin de un autor 3 ACCESITS de 10.000 ptas. cada uno para las tres mejores fotogra fas sueltas de entre las presentadas. PREMIOS SOCIALES: Para las obras sueltas de autores locales o miembros de la A.F.C.A., se otorgar un primer premio de 10.000 ptas., un segundo de 8.000 ptas y un tercero de 6.000 ptas. 11. Las obras premiadas quedarn en propiedad del Ay-itamiento de Ca nals. Se entiende que todos los participantes autorizan al Ayuntamiento, sin li mitacin de sistemas, medios ni pases, para la reproduccin de dichas obras sin abono de derechos. Los concursantes se responsabilizan totalmente de que no existan derechos de terceros en las obras presentadas, as como de toda re clamacin por derechos de imagen. 12. Cualquier premio podr declararse desierto a juicio del Jurado, y no po dr recaer ms de un premio en un mismo concursante dentro de la misma ca
tegora.

13. La entrega de premios se realizar el 11 de enero de 1997. a las 23 ho ras, en el Pabelln Polideportivo, durante la presentacin de la Festera de Gra
cia de las Fiestas Patronales. 14. Las obras recibidas sern expuestas del 11 al 17 de enera de 1997 15. Exceptuando las obras premiadas, las fotografas se devolvern por correo, de no indicar el autor su deseo expreso de recogerlas personalmente a partir del mes de febrero. 16. Las obras se tratarn con el mximo cuidado. No obstante, la Organi Especial Fira Setembre '96 zacin no se responsabiliza de los daos que fortuitamente se puedan produ V EPOCA cir. mM [k ANY XIV 17. Cualquier circunstancia no prevista en estas Bases ser resuelta defi mJmi /illl 1 SETEMBRE nitivamente por el Jurado. 18. La participacin en este concurso supone la total aceptacin de sus Bases. 19 9 6 Se remitir un catlogo a cada Edita: Ajuntament de Canals concursante. Los premios Direcci icoordinado: Juan Puertas sern notificados a Col.laboraci: EmparTortosa los ganadores por Marina Iriarte telfono o telegra CC ma, y todos los par Capgalera: J. L. Alzamora < 2 ticipantes sern in Exemplars: 5.000 formados del fallo o Deposit Legal: V-1 810-1989 CC del Jurado. o Impressi: MARAL, Ind. Grf.

41
I'll;!

N"7

ECT

Seprmbre *96

+
EL

InU

EE

De nuevo estamos ante nuestra FIRA de septiembre, una "tira" que cada vez es ms celebrada y que se supera conti nuamente. Si miramos hacia atrs, creo que empieza a confirmarse lo que dije ahora hace un ao en estas mismas pginas, que el final del perodo difcil de nuestra economa local se insina ya en el horizonte. En la corporacin somos conscientes de la aparicin de nuevos problemas, propios del reajuste necesario de nuestro tejido industrial, pero tambin es verdad que el ms importante de ellos en cuanto a volumen est en vas de solucin, y que con l todos hemos aprendido a desenvolver nos por una camino duro, s, pero esperanzador. Un camino que nos va a servir de experiencia para superar los otros com ponentes de la crisis ya planteados. No nos fallar el nimo para seguir juntos en la lucha. Al final, como ha sucedido siempre, Canals impondr a la larga sus virtudes y superar los escollos. En este BIM se hace repaso de algunos aspectos de la la bor que viene realizando el Ayuntamiento, una labor que, en principio, presenta algn matiz negativo, como ha sido el re traso en las obras de la plaza del "Pont del Riu", obras que se han reiniciado con celeridad y eficacia una vez se ha resuelto

el contencioso con la primera empresa signataria. Salvado este hecho, se ha de reconocer que, pese a la aus teridad que hemos tenido que aplicar y que hemos de seguir aplicando, nuestro trabajo se viene transformando en hechos tan positivos como el Programa de Fomento de la Ocupacin, que nos ha permitido habilitar la zona industrial con una sub vencin; la dotacin de nuevas instalaciones para los Servi cios Sociales y la EPA, la feria SEPYMEC... y otras realizaciones de las que se dan cuenta en las pginas municipales de este boletn. Hay ms proyectos, lgicamente, pero todos han de plan tearse desde esa ptica de austeridad que nos es necesaria y que debe ser comprendida tanto por las fuerzas polticas como por todos los vecinos. Todos juntos recuperaremos a Canals, como todos juntos vamos a disfrutar de esta nuestra FIRA de septiembre, que se abre una vez ms como un oasis que nos infunde optimismo para seguir trabajando por nuestro bienestar. Que la disfrute mos todos con alegra y tambin con orden, puesto que sin s te aquella noes completa. Un abrazo para todos.

i:

A les 2T00 hores.


Inaugurado de la Fira. Hoc: Pont del Riu.
Inauguraci de la Fira 1995.

A les 21'15 hores.


Inaugurado Exposici Fotogrfica. XIV Concurs Comarcal de Fotografa. Lloc: Casa de la Cultura.

A les 22'00 hores

Inaugurado Exposici Fotogrfica. Fira Setembre '95.

Nit Musical Jove Participaran 3 conjunts de rock canalins: "Seo Blues Band", "La Le" i "Choo Choo Mama", es complementar amb una macro-discoteca mbil. Lloc: Plaga Pont del Riu.

Ales 23'00 hores.


XX Festival de Bandes de Msica. Participen: Associaci Musical "La Lira Castellonense" de Castell de la Ribera Associaci Musical Canalense Organitza: Associaci Musical Canalense. Lloc: Plaga del Calvari.
Festival de Bandes de Msica. Fira Setembre '95.

A les 02'30 hores.


Vaques soltes. Lloc: C.P. Calixte I

Nit de Rock, Toreros Muertos. Fira Setembre '95.

Septiembre 96

1
FIRA DE SETE

m]am

PROGRAM ACI

RE 19 9 6

A les 11'00 hores.

Pare d'atraccions. Espectacle continu mat i vesprada. Lloc: Plaga Pont del Riu.
Pare Infantil. Fira Setembre '95.

De 1l'OO a 14'00 hores.

Tren de viatge. Lloc: Per tota la poblaci.


A les 14 00 hores.

Masclet. Pirotecnia Valenciana. Hoc: Pare Jaume I.


Ales 17'00 hores.
Vaques soltes. Hoc: C.P Calixte I

-Masclet. Fira Setembre '95.

De 18'00 a 20'00 hores. Tren de viatge. Lloc: Per tota la poblaci.

A les 23'00 hores.


Nit de "Variets". Tres hores d'espectacle amb l'actuaci deis mundialment famosos "LOS PANCHOS", acompanyats d'un magnfic grup de varietats. Hoc: Plaga Pont del Riu.
A les 24'00 hores.

Disco-mbil. Lloc: Pati C.P. Calixte I


A les 03'00 hores.

Bou embolat. Lloc: C.P. Calixte III.

Nit de "Variets". Fira de Setembre '96.

Sepembre '96

PROGRAMACI FIRA DE SETEMBRE 1996

DISSABTE, 14 DE ETT El AA B E
De 1VOO a 14'00 hores.

Tren de viatge. Lloc: Per tota la poblado.


Trende viatge. Fira Setembre '95.

Ales 12'00 hores.

Mostra de Paelles. Lloc: Gorg de l'Omet.

A les 18 00 hores.
Vaques soltes. Hoc: C.P. Calixte III.

Mostra de Paelles. Fira Setembre '95.

De 18'00 a 20'00 hores. Tren de viatge. Lloc: Per tota la poblaci.

A les 23'30 hores.


Ball de distresses. Amenitzat per l'Orquestra "KUMBAROA" Lloc: Plaga Pont del Riu.

A les 03'00 hores.


Orquestra "KUMBAROA". Ball de Distresses. Flra '96.

Bou embolat. Lloc: C.P. Calixte III.

Ball de Distresses. Fira Setembre '95.

septiembre *96

PROGRAMACI FIRA DE SETEMBRE 1996

A les 17'00 hores.

Vaques soltes. Lloc: CP. Calixte I


Tren de Viatge. Fira Setembre '95.

Ales 20'00 hores. Mostra de Dances. Participen: Grup de Danga Espanyola "Caldern" de Xtiva. Grup de Dances "Pensat i Fet" de Canals. Organitza: Grup de Dances "Pensat Fet" de Canals. Hoc: Plaga Pontdel Riu.

A les 22'30 hores.


Castell de toes d'artifici. Pirotecnia Valenciana Hoc: Pare Jaume I.
Vaques soltes. Fira Setembre '95.

W r,

Vaques soltes. Fira Setembre '95.

Mostra de Dances. Fira Setembre '95.

Mostra de Dances. Fira Setembre '95.

9 6
CLUB BAL A MA * Competici: Triangular Infantil Mascul Data: 21 de setembre Hora: 10'30 hores Lloc: Pavell Municipal

* Competici: Triangular Senior Mascul Data-. 22 de setembre Hora: 10'30 hores Lloc: Pavell Municipal

CLUB VOLEIBOL CANALS * Competici: Triangular Juvenil Femen Data: 7 de setembre Hora: O'OO hores Lloc: Pavell Municipal

* Competici: Triangular Senior Mascul


Data: 7 de setembre Hora: 16'00 hores Lloc: Pavell Municipal

* Competici: Triangular Senior Femen


Competido de Ciclisme. Fira Setembre '95.

Data: 8 de setembre Hora: IO'OO hores Lloc: Pavell Municipal

CLUB FRONTENIS CANALS * Competici: Open Provincial 24 hores Data: 6, 7 i 8 de setembre Hora: 19'00 hores Lloc: Poliesportiu Municipal, Front n 1

Competido de Karate. Fira Setembre '95.

CLUB PILOTA A MA CANALS * Competici: Open Provincial Data: 31 d'agost, 7 i 21 de setembre Hora: 16'00 a 22'00 hores Lloc: Poliesportiu Municipal, Front n 2

CLUB PESCA CANALS * Competici: Concurs Infantil Data: 7 de setembre Hora: 07'00 a 12'00 hores Lloc: Port de Gandia

* Competici: Concurs Adults


Competido de Frontenis. Fira Setembre '95.

Data: 8 de setembre Hora: 07'00 a 13'00 hores Lloc: Port de Gandia

SOCIETAT DE CAQADORS * Competici: Tiro Social de Pichn Data: 7 de setembre Hora: 15'30 hores Lloc: Camp de Tir "La Plana" - L'Alcdia de Crespins

CLUB CICLISTA "EL PIN" * Competici: Carrera Ciclista d'Escoles Data: 7 de setembre Hora: 17'30 hores Lloc: Circuit urb de Canals

car,,,

Competici de Voleibol. Fira Setembre '95.

CLUB DE NATACI " LA COSTERA " * Competici: XV Trofeu de Nataci Data: 8 de setembre Hora: ll'OO a 14'00 hores Lloc: Piscines del Poliesportiu Municipal

CLUB DE BASKET CANALS * Competici: Trofeu Fira Canals Data: 21 de setembre Hora: 16'00 hores Lloc: Pavell Municipal

Competici de Pilota a M. Fira Setembre '95.

PENYA CICLISTA" LA FORCA " * Competici: Carrera ciclista Data: 5 d'octubre Hora: 16'30 hores Lloc: Circuit inter-urb de 4 km.

MOUNTAIN BIKE * Competici: II Concentraci Mountain Bike Data: 22 de setembre Hora: 8'30 hores Lloc: La Lloca

XVIII VOLTA A PEU * Competici: Volta a Peu a Canals Data: 8 de setembre Hora: 09'30 hores Lloc: Circuit urb

Da de la Bicicleta. Festa 9 d'Octubre.

10

"

jirgririapre

'96

Activitats Municipals i Socials

Este rea
municipal, a cuyo cargo se encuentra el concejal don ANTONIO C0 LOMER M0| 2 RENO (E.U.), desarrolla su s O trabajo en dos impor tantes lneas de servicios: El proyecto de
"

captacin de aguas potables y el Conve nio de Servicios Sociales. El Proyecto de aguas est prctica mente finalizado, a falta de ultimar unos detalles, como son la perforacin, el de psito y la conexin de la red a la pobla cin. La magnitud de esta sustancial mejora en el servicio es una garanta pa ra el abastecimiento de la poblacin. El coste de las obras est en el entorno de los 135 millones de pesetas, importe que no ha salido de las arcas del Ayunta

miento, sino que ha sido subvencionado al cien por cien. Por otro lado, nos referimos ahora a los Servicios Sociales, el Ayuntamiento de Canals firm en su da con la Consellera de Treball i Afers Socials el Conve nio de Servicios. Este convenio permite administrar una cantidad total de 15.067.929 pesetas, de las cuales la Consellera aporta 9.533.810 pesetas, quedando los 5.534.119 restante a car go del propio Ayuntamiento.

Gracias al Convenio, se desarrollan los siguientes programas:

- Equipo base - Prestaciones individuales


- Ayuda a domicilio

5.085.022 ptas.
2.124.533 ptas. 2.273.836 ptas.

- Club de convivencia - Programa de intervencin - Talleres T.A.P.I.S

275.000 ptas.
1.577.830 ptas. 3.731.708 ptas.

NUEVAS OBRAS
PARA EL PUEBLO
Canals emprender prximamente nuevas obras de infraestructura y de mejoras. Concreta mente nos referimos a la denominada Ronda Sur, m incluida en el Plan Cua trienal destinado a cu brir las necesidades pe rentorias del pueblo en el perodo de cuatro aos. Estas obras de la Ronda Sur estn relacionadas con la futura construccin del Centro de Salud de Canals. El desarrollo del proyecto tendr dos fases, y se espera que la adjudicacin del mismo se produzca antes del treinta de noviembre. El coste de estas obras ser subvencionado mayoritariamente por la Diputacin de Valencia. Adems del proyecto de la Ronda Sur, el Ayuntamiento de Canals ha solicita do a la Diputacin autorizacin para la ampliacin del denominado popular mente "pontdel matador". Estas iniciativas tendrn al pueblo inmerso desde septiembre hasta fin de ao en unas obras que, lgicamente, ayudarn a mejorar de los accesos de la poblacin. Paralelamente, como todos los vecinos pueden comprobar, las obras de la plaza del "Pont del Riu" continan a marchas forzadas a fin de acabarlas lo an tes posible. Cuando finalice su remodelacin, esta plaza se presentar como un espacio totalmente diferente, presidido por una fuente ornamental.

COMARCA Y EN CANALS
Segn los datos facilitados por la Unin Gene ral de Trabajadores a principios de agosto, el paro en general de la comarca ha disminuido. Sin em bargo se detecta destruccin en los puestos de trabajo estables o fijos, debido a reducciones de plantillas y jubilaciones anticipadas. El aumento m g de empleo se debe, segn la central sindical, a una mayor demanda de contratacin eventual con destino a obras y servicios. 1I Pero, en lo referente a Canals, como es fcil deducir, los datos no indican una disminucin del paro, sino un incremento del mismo en un 2.83%. En el primer trimestre del ao se registraron 953 parados, mientras que el segundo presenta la ci fra de 980. En el conjunto de la comarca el paro ha dismi nuido en un 3.74%, dando como resultado un ci fra total de 4.423 parados. Volviendo a nuestra poblacin, y segmentando ahora entre hombres y mujeres, resulta que, siempre segn fuentes de la U.G.T., el paro mas culino ha disminuido, mientras que el femenino ha aumentado, aunque como se ha dicho antes, el nmero de parados total en Canals ha aumentado en 27 personas durante el segundo semestre.

Septiembre '%

11

Activitats Municipals iSocials

Cfil
El prximo nombre de la estacin de RENFE podra ser "L'Alcdia de Crespins-Canals" si as lo aprueba finalmente el Ayuntamiento de L'Alcdia. La propuesta del cambio de nombre, como ya se recogi en el B.I.M., fue presentada por los representantes del Partido Socialista en el Ayuntamiento de Canals el pasado mes de febrero y fue aprobada

entonces portados los grupos de la corporacin canalense. El tema est ahora en manos del Ayuntamiento de nuestra pobla cin vecina, de la que se espera -todos los canalenses lo esperamosun apoyo fraternal a la peticin para que el nombre de la estacin se identifique con los usuarios de la misma, es decir con los vecinos de L'Alcdia de Crespins y los vecinos de Canals.

Contaminacin Salina DEL RO CAOLES


La Universidad Politcnica de Valencia estudia las posibles solu ciones a la contaminacin salina del ro Coles para tratar de que se evite la repercusin negativa que puede producir este problema en la agricultura de la zona. El alcalde de Canals, don Vicente Felipe, ha planteado tres alter nativas de solucin. La primera pasara por diluir el agua procedente de la depuradora de Canals-L'Alcdia de Crespins para desalinizarla hasta el punto que no sea perjudicial para el riego de los campos limtrofes. La segunda propuesta consiste en reconducir el agua salinizada a un pozo de gran profundidad, que se excave en la zona, y que no pueda conectar con los acuiferos. Y la tercera posibilidad apuntada por el Alcalde de Canals contem plara la construccin de una tubera que recondujera las aguas hasta un punto en el que no afectasen a ninguna acequia de riego. La Universidad de Valencia estudia stas y otras posibles alternati vas a fin de dar una solucin ptima, solucin que se espera en breve.

Campaa de prevencin de toxiinfecciones alimentarias.

La salud pasa por tus manos.

Lave siempre las verduras y hortalizas. Lo descongelado no lo vuelva a congelar. Mantenga en fro los productos perecederos.

GENERALITAT VALENCIANA

"VACANCES PER LA PAU"

Como el ao pasado, durante este verano, nuestra poblacin ha acogido a una veintena de nios saharauis, ademas de una nia, que repeta estancia, y de cinco chicos con algunos problemas de salud. A lo largo del mes de julio los jovencitos saharauis han podido conocer otra cultura, la nuestra, y disfrutar de unos das de descanso i paz, de esa paz que le da nombre al proyecto. Poco tenemos que aadir a lo que ya se dijo en este Boletn el pasado ao. Acciones como sta ennoblecen a un pueblo, por lo que todos los vecinos debemos mostrarnos agradecidos ante ese manojo de familias canalenses -los Calatayud, Colomer, Holgado y otros muchos- que aportan esa dosis de humanidad de la que nos sentimos orgullosos. Los chicos se fueron, pero se llevaron algo nuestro y nos dejaron algo tambin. Que se siga repitiendo el gesto.

i2

h:

septiembre '96

Activitats Municipals iSocials

PLENO MUNICIPAL DEL & DE AGOSTO


arns pense que tamb devalua un poc ali que s la mostra Durante ese pleno, programado en el mes central de las va que realitza el Grup de Dances de Canals en vistes a la "Fira de puntos referentes a la "Ficaciones, adems de aprobarse dos Setembre". Bsicament eixa s la valoraci que nosaltres pen ra" de septiembre -el programa y los presupuestos- el consisto ejecucin para que cal fer i s que hem afegit com a punt d'urgncia un sem adjudicacin de la subasta la rio trat sobre la aspecte que creguem t la seua trascendencia, que ha estat la de las obras de urbanizacin del Polgono Industrial en su pri tronada que ahir va afectar d'una forma important al terme mera fase, punto que fue aprobado por mayora, concretamente municipal de Chella i altres pobles de la comarca de La Canal con los votos favorables del Partido Popular y de Izquierda Uni de Navarrs. Incls hi hagu una vctima i creguem que s im da. El representante de Unin Valenciana no pudo asistir a la portant que l'Ajuntament mostr la seua adhesi a ali que sesin. l'Ajuntament de Chella i els seus veins estimen oport demanar La adjudicacin del concurso para la construccin de la Na a les institucions ve Nido del polgono fue asimismo aprobada por mayora y con Como hemos dicho, el representante de Unin Valenciana los mismos votos que el anterior punto. no pudo asistir al pleno, y por eso no hemos recogido sus mani El ltimo punto trat sobre la ratificacin de la peticin de festaciones. S, en cambio, pasamos a transcribir las de Anto subvencin para la realizacin de la Novena Maratn de Canals y fue aprobado por la unanimidad del consistorio. nio Colomer, representante de Izquierda Unida : "Dones respec te al plenari que s'acaba de celebrar, la opinio que jo tinc s que Pasamos ahora a recoger las opiniones de los distintos por s un plenari en certa manera sense cap mena de polmica, a tavoces. destacar que est programada la Fira amb una rebaixa impor La primera nos la da Josep Tortosa : "La valoraci del pletant del pressupost respecte a anys anteriors. Pero en el continnari, nosaltres, crec que hi ha dos punts importants: un que s gut prcticament les activitats sn una continuaci de les que el tema de l'adjudicaci de les naus i de la urbanitzaci del Povenen fent-se. Hi ha un retail en el tema de la "Nit de Rock" i un lgon Industrial amb la qual cosa nosaltres estem totalment altre a la "Mostra de Dances", que son els significatius que fan d'acord perqu al cap i a la fi suposa portar avant projectes, so pi pressupost de la "Fira" d'enguany. Si atenem a la si projecte ja Polgon que pel que abaratirel va en Industrial, un bre tot fa al tuado de la poblaci de Canals, dones tampoc s com per a clatrar en operaci, perfectament definit; simplement hem fet al var-se massa al tema, volent dir que per part d'Esquerra Unida gn mats en el tema del trmit, que creguem que, tant com es puga, l'Ajuntament sempre deu actuar de la forma ms regular s'ha aprovat el programa i presupost de la "Fira" i mire que de posible, pero simplement s un mats, en el fons estem total cara a anys posteriors, que es tinga una millor situaci econ mica i que es puga millorar un poquet ms." ment d'acord tant amb el desenvolupament del Polgon Indus Y por ltimo fue Carmen Ferrer, como portavoz del grupo Po trial com amb la construcci de la au Niu que pot albergar fu pular en sustitucin de Antonio Moll, quien nos hizo las decla tura ment a empreses de les quals tant necessitat es troba nuf raciones siguientes;: "S, b, dones anit en primer lloc pense en dia el pobl de Canals. I desprs, respecte a la "Fira" de seque s'han aprovat dos punts molt importants com sn l'adjudi tembre, nosaltres hem votat favorablement pero ja vaig dir al plenari d'anit que votem no d'una forma convenguda perqu caci per a l'execuci de les obres d'urbanitzaci del Polgon In pensem que, encara que formalment es mant la configuraci dustrial i l'adjudicaci del concurs per a l'execuci de la au. Han estat adjudicades a dos empreses molt importants que jo de la "Fira" en s, s veritat que hi ha actes en la mateixa "Fira" pense que van a realitzar la seua faena en els terminis estaque estn devaluant-se de una forma alarmant. El tema de la blerts i de forma molt be. Una de elles s "LUBASA", la que est "Nit de Rock", per exemple, o el tema de la "Mostra de Dances", realitzant les obres en la plaza Pont del Riu, i la au estar feta encara que es mant l'actuaci dels grups locals, que s total per la empresa "BLAU-VERD". Per a mi aquest s el punt ms ment cert, sempre han actuat, pero en la "Nit de Rock" dones important del plenari d'avui, encara que tamb s molt impor grups complementaris incorporaci li que de trobem a faltar la tant la "Fira". Per supost s'ha aprovat la programaci de la "Fi han donat un suport i una importancia, i un gust realment a la gent jove a la "Nit de Rock", i en la "Mostra de Dances" cre ra" per, no s, jo veig que la au Niu s una cosa que s impor guem que s probablement molt ms perillos , bsicament s tant per a Canals, per al treball en Canals, per a que comencen noves activitats i per aixo crec que hem fet un esforg en fer un l'acte central, a ms de ser l'acte de clausura de la "Fira", en el plenari hui en agost on hem tingut que reunir a la gent, que no qual el Grup de Dances de Canals mostra a tot el pobl la seua ha sigut fcil, hi han hagut faltes, normal, hi ha gent que est actuaci al llarg de tot l'any. El fet que es limite exclusivament de vacances i en breu comengaran les obres. A mi m'agradaria a la seua actuaci i a algn grup de la comarca i que no s'haja que comengaren ara en el ms d'agost i que el trenta de novemaconseguit portar grups de l'estat espanyol o grups internaciobre o principis de decembre estigueren finalitzades". nals est devaluant d'una forma molt important aquest acte i

Septiembre 96

13
Socials Activitats Municipals i

i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i

r
millorar ms i en el futur introduirem modificacions que potser ens coni dusquen cap a un nou model de ta Entre els dies 1 i 13 de juliol, 260 llers d'estiu, ms xiquets i xiquetes i alguns joves parti obert, per eixemciparen en un total de 365 activitats ple, a la participa repartides en dotze tallers, amb la ci de les associaqual cosa s'ha de destacar tant l'xit cions culturis i de participaci com la torta implantaci d'aquesta activitat ais estius de la jovenils aix com a les diferents escoles Vila. esportives del municipi, pero tamb Enguany hem fet un important esms divertit i profits. El repte se si forg per tal de millorar la financiaci deis Tallers d'Estiu, tot intentant re- ta, ara mateix, en la possibilitat de construir tallers que siguen atractius duir les despeses i mantenir, al mateix per ais joves en sentit estricte, d'entre temps, la qualitat del servei. Som 12 i 18 anys o ms, un segment de poconscients que les coses encara poden blaci interessat en temes potser ben diferents ais que hem vingut oferint ais tallers TALLERS D'ESTIU 95 d'estiu. T2 TOTAL T1 TALLER Hi ha que destacar, per ltim, la participaci deis xi 49 22 87 Pintura dm camiseles 0 0 0 Defensa personal quets i xiquetes saharauis. s

El Centre d'lnformaci Jovenil (CU) de Canals es va fer crrec d'organitzar, tamb aquest any, la darrera edici deis Tallers d'Estiu, i ja en van huit

|
1 I
obligat agrair l'extraordinria acollida que se'ls ha dispensat: ais organitzadors d'aquesta trabada, ais pares, ais monitors dels tallers que s'han trobat amb una dificultat afegida, pero per damunt de tots ais xiquets i xiquetes de Canals els quals, amb la seua acti tud, han demostrat ben a les clares que la solidaritat no s, no ha de ser, un concepte "a la moda" sino una realitat palpable. A tots enhorabona i tins l'anyque ve.

I I I I I I ?I I I I i I I I I I I 1 I

i i i i i i i i i i i i i i i i i i i L

Dansavalenciana Jocs d'esplai Taller de recicbtge Volei Escatola, paper, fang Cuina infantil Taller de balls iaerobic Basque! Vivim els cortes Taller de radio Taller de cistelteria Mossica de llavoretes Aires despases
TOTAL

0 18 0 25 29 19 26 0 25 9 0 0 0 178

21
18 0 28

0 39

IS 25

17
24 23 0 0 17

57 36 90 23 25 9 17

17
0

17
0

187

385

I I I I I 1 I I 1 I I 1 I I

14
Activitats Municipals iSocials

CONCEJALIA DE PROMOCION ECONOMICA

INFORMES
DE TRABAJOS EN MARCHA
La regi dora doa Carmen Fe rrer nos in forma de los
proyectos y trabajos que se vie

Un cambio de CONDUCCIONES

Para el ejercicio 1996/97 est pre vista la modalidad de Auxiliar de Ofici na.
3. TALLER DE INTEGRACION SOCIO-LABORAL Es este un programa cuyo objetivo es formar a los participantes -jvenes desempleados, menores de 30 aosdesde un punto de vista profesionalocupacional y ensearles a adquirir hbitos de trabajo y convivencia, al mismo tiempo que se les ayuda a desa rrollar y afirmar su madurez personal. La modalidad que desarrolla es la de Estampacin textil.

sin trauma
Segn informa el concejal don Ramn Argent, han de calificarse de importantes los trabajos realizados por la Brigada de Obras y Servicios del Ayuntamiento de Ca nals para canalizar el tendido elctrico que va desde el transformador de la calle Maes tro Serrano hasta el parque Jaume I. Esta canalizacin, que ha sido subterr nea, se ha realizado en cuatro fases.

nen reali zando a tra vs de su


rea de responsabilidad:

1. CURSOS DE FORMACIN
OCUPACIONAL Se ha venido trabajando en las si guientes actividades formativas dirigi das a trabajadores/as desempleados, con el fin de facilitar su integracin la boral: * Creacin y gestin de em presas Aplicacin informtica de * gestin (tres cursos) * Electricidad del automvil * Electromecnica de man tenimiento industrial * Instalacin y reparacin de equipos de aire acondicio nado * Operador textil, seccin la vado * AUTOCAD avanzado * Gestin y control de calidad * Programacin y planifica cin de la produccin * Climatizacin y fro indus trial * Gestin y administracin de PYMES * Ingls comercial * Comercio exterior Est previsto adems para sep tiembre un curso de Geriatra y otro de Ingls comercial.

4. Esta concejala ha gestionado activamente, junto con la Asociacin de Comerciantes de Canals, la puesta en marcha de las Primeras Jornadas de Informacin sobre Ayudas y Servicios para las Pequeas y Medianas Empre sas (SEPYMEC), cuyo xito invita a se guir en los prximos aos.

5. Tambin, como se ha venido planteando en las sesiones plenarias del Ayuntamiento e informado en los medios de comunicacin locales, ha correspondido al Area de Promocin Econmica llevar adelante el proyecto del Polgono Industrial y el de la cons truccin de la Nave Nido que albergar nuevas iniciativas empresariales.
6. PROYECTOS EUROPEOS Corresponde al rea de Promocin Econmica, as mismo, dar cauce a ini ciativas orientadas a ayudar a los tra bajadores a adaptarse a la evolucin de las necesidades del mercado de tra bajo. En ese sentido, participamos de los siguientes programas: * Programa Leonardo * Programa Adapt-lmpiva * Proyecto de iniciativa Adapt- Canals

2. PROGRAMA DE GARANTA SOCIAL Este es un programa de formacin profesional acompaado de experien cia laboral y destinado a jvenes de sempleados que quieran aprender la modalidad de Operador Textil, seccin de lavado.

Por ltimo, estamos trabajando en el PROYECTO DE ESCUELA TALLERFORMACIN para insertar a los jvenes desempleados, menores de 25 aos, a travs de una cualificacin alternada con la prctica profesional.

En la Primera, se ha cruzado mediante una zanja la calle Maestro Serrano y se ha seguido el margen del ro Los Santos hasta el muro del mismo ro. En una Segunda fase, se practic una mina subterrnea para cruzar el ro y alcan zar el parque Jaume I. La tercera fase del trabajo consisti en abrir varias zanjas en el parque para la ca nalizacin de todo el cableado que va desde el transformador hasta el lugar del parque donde se haba de instalar tres puntos de conexin. Y la ltima fase ha consistido en la construccin de tres casetas para la insta lacin y albergue de un total de cincuenta y cuatro contadores. El objetivo de esta importante obra ha sido extremar la seguridad a la hora en que los feriantes conecten sus atracciones a la red. Con una sencilla operacin a pie plano, podrn todos y cada uno efectuar su cone xin al contador que se le asigne. Como consecuencia, se ha eliminado el peligro que supona el cableado areo que cruzaba la calle Serrano, el cual, sin ms sujecin que un dbil poste de madera, es taba al alcance de los camiones que rebasa ran su altura, Paralela[~ mente tambin se ha ampliado y limpiado la zo na del parque destinada a las atracciones de la feria.

Septiembre '96

.]

15

Socials Activitats Municipals i

Un total de 50 persones joves de Canals eixiren el passat dia 1 d'agost cap a l'Alberg Ju venil de Viver, a Castell, per a participar en la Colonia d'Estiu organitzada per l'Entitat Presta dora de Serveis a la Joventut "Quart Creixent" i l'Associaci

Juvenil "Lloca Jove".


Aquestos jovens, que estigueren acompanyats per huit monitors i un coordinador especialitzats en Activitats del Lleure i amb una gran experiencia pro fessional com a voluntaris so cials, conviviren quinze dies amb altres xics i xiques de Viver,

Valencia, Xtiva, Enguera, Ucra'na, Sahara, Madrid, Barcelona... De fet, entre els objectius de la Colonia, que s'organitz per quint any consecutiu, cal remar car els d'afirmar i desenvolupar els valors humanistes, accedir ais valors com a persones, erra dicar el sexisme; es pretn que ning siga ms que ning, que l'organitzaci residisca en totes les persones que participen, sent protagonistes tots d'aquesta iniciativa d'ocupaci del Temps Lliure en Canals, independentment de les ideologies i tradicions familiars que cadascuna
EL SISTEMA EDUCATIVO VALENCIANO: UN MODELO DE EDUCACIN BILINGE
& Estatuto de Autonoma, la Uy de Uso y Ensoftarua del Valenciano y la Ley Orgnica ca Ordenacin General del Sistema Educativo (LOOSE), determinan unos objetivos en materia de len guas para el Sistema Educativo Valenciano que hacen necesario el establecimiento de los medios para para que todas las niftas y loa nlRos conozcan las dos lenguas oficiales: el valenciano y el castellano. Con la finafidad de conseguir esta objetivo, nuestro sistema edu cativo opta por un modelo de educacin bilinge que se estructu ra en programas:

de les persones tinga. Per aqestes raons el nostre s un campament viu, obert, on totes les persones que el conformen sn mportants. Des de "Quart Crelxent" i "Lloca Jove" s'assenyal que "entre les activitats que s'han dut a terme destaquen els Cur sos Esportius, com ara alpinisme, escalada, rappel, tirolina, volei, futbet, astronoma, super vivencia..., aix com les eixides de vivac i les marxes per diferents paratges de muntanya i les activitats mediambientals. Cal dir que un altre objectiu

important d'aquest campament, que finalitz la quinzena passada, ha estat el fomentar la cultu ra i la Mengua propia. Vicent Aparicio, Coordinador del Centre de Vacances, assenyal que "durant aquestos quinze dies transcorreguts no hi ha hagut cap problema, i ha estat una experiencia molt positiva, on s'han trobat diferents camins de vida dins d'un ambient de germanor, llibertat i sense interme dials, fent aflorar l'eperit creatiu que totes les persones tenim

dins".

EL SISTEMA EOUCATI VALENCIA: UN MODEL D'EDUCACI BILINGE


L'Estatut cf Autonoma, La Uel d's iEnsenyament del Valenc ila Uel Orgnica d'Ordenactf Genera! del Sistema Educatiu (LOOSE), determinen uns objectius en materia de ItengOes per al Sistema Educatiu Valenci que tan neceasen feslabllment deis mltjans perqu totes les xtquetes I els tquets coneguen les ck llenges oficiis: el valenci l el castsfl.
Amb la finairtat cfaconseguir aquest objectiu, el nostre sistema educatiu adopta un model (Jeducari bilinge que s'estructura en

Programas de educacin bilinge:

Programes d'educaci bilinge:


Per tal tfatandre la complexa reaStat socioil glaUca valarciana. cada centro optica algn

El Programa de Enseanza en Valenciano:

El Programa d' Ensenyament en Valencia:

El Programa de Inmersin lingistica Voluntaria:


Est* tediado para nHlos y niftaa an

El Programa d'lmmersi
Lingistica Voluntaria:

l M i, ti

dan qu&!

CONSfllfBM DI CUITUKA, IDUCACI I CiNClA

GENERALITAT VALENCIANA I

Neptrmbre *96

Activitats de l'EPA

PROGRAMA DE GARANTIA SOCIAL


Des de fa dos anys es ve desenvolupant en l'Escola d'Adults/es el Programa de Garanta Social amb perfil profes sional d'Operari en Confecci Textil. Aquest tipus de programa est dirigit especialment al jovens que abandonaren els estudis i no es troben qualificats per a accedir al mn laboral. D'acord amb aquest perfil d'alumnes es persegueixen dos objectius ba sics: -Preparar el jove per a incorporar-se al mn laboral, amb aquell perfil professional que s'adeqe tant ais seus interesos com a les demandes laborals del seu entorn. -Possibilitar la incorporaci al mn educatiu d'aquells j vens que opten per continuar format-seen la branca elegida. En el cas del P.G.S. Confecci Txtil, realitzarien una prova en Sivera Font per tal d'accediral Grau Mitj de Confecci. Els alumnes que participen en aquest programa reben una formaci en l'rea especfica en Confecci txtil que es desenvolupa a l'aula-taller. Aprenen a diferenciar els teixits, a fer patrons i transformacions, a tallar i confeccionar en les distintes maquines industrials. A ms a ms, realitzen un mdul d'lntroducci a la Informtica per a realitzar disseny per ordinador. Se'ls forma tamb en l'rea de Formaci laboral per tal de conixer el sistema laboral al que s'incorporaran en un futur com a treballadors. Per a completar la seua formaci integral s'imparteix l'rea de Formaci bsica, on continen trebaliant la seua expressi comprensi escrita, matemtiques... a partir de centres d'inters elegits pels propis alumnes. El programa ha intentat ser obert a la propia dinmica de l'entorn, aix com a les necessitats plantejades pels alumnes. S'han desenvolupat al llarg del curs una serie d'activitats complementries: visita a la Fira de Mostres per a conixer les novetats en teixits, tendncies, tecnologies...;tamb cal destacar la participaci en SEPYMEC, on es van informar de les ajudes i serveis per a les PYMES, la visita al Centre d'lnformaci Jovenil per a conixer els servicis que els pot oferir, etc. El grup d'alumnes tamb va teir l'oportunitat de visitar una empresa textil de la localitat i comprovar personalment el mtode de treball de l'empresa, la distribuci estratgica de la maquinria, les mesures de seguretat i higiene, aix com la mportncia del factor huma en la cadena de producci. La valoraci que l'equip educatiu fa d'aquest curs s molt positiva, destacant el fet que els jvens que han participat en aquest projecte s'han integrat molt b al grup. Estaven molt motivats peral seu procs d'aprenentatge i la majoria ha obtingut el seu certificat com a apte en el programa. Ago suposa per ais alumnes l'assoliment, de forma profitosa, de les metes que s'havien plantejat a l'inici del curs, aix com trobar-se ara reforgats per a continuar fixant-se tasques de forma responsable i de cara al seu futur.
i

____ /
L'EPA DE CANALS:
AGTIVIXATS
QUINA S LA TASCA DE L ESCOLA O'ADULTS/ES ? Ja estem en setembre. De nou s'obri un altre curs escolarles nostres xiquetes i els nostres xiquets tornen a l'escola, i tamb ('Escola d'Adults/es inicia un altre curs. Pero l'E.P.A. de Canals no segueix el mateix model que l'Ensenyament Pri man. Els nostres principis psicolgics i epistemolgics sn uns altres, i sus tenten una metodologa, una organitzaci i un disseny curricular clarament di ferenciis. L'Escola d'Adults/es de Canals forma part d'un programa municipal, i la seua oferta reglada no se centra nicament en la tasca alfabetitzadora. Existeixen cursos que volen donar respostes a la motivaci adulta, comprendre els canvis que es produeixen al nostre entorn des del punt de vista economic, poli tic, social i cultural, aix com millorar la comunicaci amb els filis i filies i aug mentar la nostra propia autoestima. ..Pero sobre tot volem donar respostes formatives a totes aquelles persones que necessiten una titulaci bsica per po der accedir al MN LABORAL. Des de fa uns anys hem encetat un model d'escola oberta que busca ma jors quotes d'autogesti. Aquest model anir consolidant-se amb la participa ci, no sois de l'alumnat, tamb de totes les persones amb quelcom que oferir.

17

P.HMJWMMWW
1

Qu s'ofera a I*Escola d'Adults/es?


*Ensenyament Reglat:

NIVELL D'ACCS

OFERTA DE L'EPA

ACCSA..

Alfabetitzaci Certificat d'escolaritat


estudis
Graduat Escolar

Formaci Profeslonal-I

B.U.P.
Altres estudis

LABORAL

Valencia
estudis
Postgraduat

Junta Qualificadora
Accs Universitat

"Ensenyament no Reglat:

-Cursos d'Angls -Taller de Premsa -Taller d'lnformtlca -Taller d'Animaci Lectora -Taller d'Ecologia -Viatges Culturis -Cursos d'Orientaci a/en diferents camps

TEMPORADA
El Ministerio de Trabajo y Asuntos Socia les, a travs del INSERSO, pone en marcha un ao ms el programa " VACACIONES TERCERA EDAD " para la temporada 96/97. Este programa tiene la finalidad de ofre cer sus viajes y ventajas sociales a las perso nas mayores com menos recursos o que viven ms alejados de los destinos propuestos. Los requisitos necesarios para acceder a este programa vacacional son: *Tener nacionalidad espaola *Ser mayor de 65 aos, o ser pensionista de jubilacin o invalidez del Sistema de Seguridad Social, o ser pensionista de viudedad con 60 aos cumplidos. *No padecer enfermedad infectocontagiosa.

95/96.

INSERSO
Agencias de Viajes colaboradoras, sin ms re quisito que la presentacin del D.N.I.

Para esta temporada se han programado viajes a : -BALEARES: 15 das, con salidas desde octubre hasta abril. -ANDALUCA, CATALUA, LEVANTE 0 MUR CIA: 15 das, desde octubre a abril. Para poder acceder a una de las plazas ofertadas, deber dirigirse a cualquiera de las

Otros destinos programados son: -CANARIAS: 8 das,con salidas en abril y


mayo

-CIRCUITOS CULTURALES ( ASTURIAS, CANTABRIA, PAS VASCO, MADRID, CASTILLALEN, EXTREMADURA, GALICIA, ANDALUCA, LA RIOJA, ARAGN, CASTILLA-LA MANCHA ): 6 das, durante los meses de abril, mayo y junio.
Para optar a una de estas plazas , deber cumplimentar ANTES DEL 15 DE OCTUBRE DE 1996, una Solicitud disponible en el Departa mento de Servicios Sociales del Ayuntamiento de Canals y en el Club de Jubilados y Pensio nistas de Canals, que atendern cualquier consulta sobre este programa.

*Valerse por s mismo. *Efectuare! pago estipulado.

18

Septiembre '96

REIVINDICACION DE LA LLOCA
En el n 192 de la revista "Integral", correspondiente a diciembre de 1.995, se public un artculo que, bajo el epgrafe "A cobijo en Valencia", reseaba una obra de aproximacin a los rboles monumentales de nuestra Comunidad, entre los cuales tiene un destacado lugar nuestra querida Lloca. Sin embargo, en dicho artculo se expo na, errneamente, que "el pltano La LLoca (La Clueca) " se encontraba " en Xtiva, plantado con ocasin de la Fiesta del rbol de 1914, Sus 25 metros de altura lo han convertido en popular lugar de cita y reco gimiento" (pgina 28). Al mismo tiempo, al pie de una foto de dicho rbol, se insis ta en el hecho de que su sombra se haba convertido "en un popular lugar de cita en Xtiva" . Semejante confusin no poda quedar as, y por ello el Alcalde de Canals, Vicente Felipe Cuenca, se apresur a escribir una carta al director de la revista "Integral", carta que apareci publicada en el n 194 de febrero del presente ao (pgina 79), al pie de la misma foto que ilustraba el art culo citado anteriormente. En esta carta, el Alcalde de Canals puso de manifiesto el error cometido, sealando que La Lloca, efectivamente, "no est emplazado en X tiva, sino en Canals, municipio de la mis ma comarca de La Costera, pero distante siete kilmetros del anterior", al mismo tiempo que ensalzaba "el carcter simb lico que este rbol tiene para nuestra co munidad de Canals". De este modo, el error qued subsana do y la Lloca, nuestro rbol ms amado, emplazado definitivamente en su lugar de origen, Canals. EMPAR TORTOSA

IESTAS TMO. RISTO DE LA ALUD


ANALS
PROGRAMA DE ACTOS
DOMINGO, 22 DE SEPTIEMBRE

A las 7 horas, "DESPERT". A las 11 horas, MISA en la Ermita y reparto del PAN BENDITO y estampas. Al finalizar, gran "MASCLET". Y a continuacin, BAJADA EN PROCESIN del SANTSIMO CRISTO por el trayecto de costumbre hasta la Iglesia Parroquial San Antonio Abad
SEMANA DEL 23 AL 27 DE SEPTIEMBRE Se celebrar todas las tardes, a las 20 horas, SOLEMNE QUINARIO en la Iglesia Parroquial.
DOMINGO, 29 DE SEPTIEMBRE

A las 7'30 horas, "DESPERT". A las 19 horas, SUBIDA EN PROCESIN del SANTSIMO CRISTO DE LA SALUD a la Ermita. A continuacin, se disparar un monumental y extraordinario CASTILLO DE FUEGOS ARTIFICIALES.

Simo. Cristo de la Salud 1996


lha JQ&cew

(yQa/%e/ev

Qaw</o
ar

arcayuM((

JQcda &YvawrctSSy-ivriciea hca()w}c(ma (j&a


<Sa/ncdi

LSoeiff

septiembre *96

B
ICIO O s EIXIM AL Museu Sant Pius V
P

*j:l" 19
Culturis

Ambelttol "EIXIM AL CARRER" . EL MUSEU SANT PIUS V, la Generalitat Va lenciana va organitzar, dins de les acti-

vitats programades per tal de promocionar el coneixement del Museu de les Belles Arts Sant Pius V, una exposici itinerant que incloa un audiovisual resumint passat, present i futur del mu seu, alhora que oferia un passeig per la seua impressionant col.lecci de pintu ra, dibuixos i gravats. Aquesta important exposici pict rica es pogu visitar a la Casa de la Cultura de Canals, del 5 al 21 de juliol. Vam poder gaudir aix, a la nostra casa, d'un recorregut pels tons del museu que abarca obres mestres de la pintura va lenciana i universal. L'exposici s'iniciava amb obres gtiques de finals del

segle XIV, al qual destacaren autors com Pere Nicolau o el Mestre de Perea, seguint amb taules renaixentistes de Joan de Joanes entre d'altres. Pel que feia al Barroc, tenem un nombre significatiu d'autors i, noms com a mostra, citarem Ribera, Ribalta i Velzquez, ai x com Goya per al segle XVIII i els pintors valencians del XIX: Sorolla, Pinazo, Benlliure... Va ser, aleshores, una oportunitat nica per a poder visitar el ms representatiu del Museu Sant Pius V de Valencia a casa nostra. Esperem de la Casa de la Cultura i de l'Ajuntament noves iniciatives d'aquest tipus.

VISITA D'ALUMNES FRANCESES A CANALS


Setze alumnes franceses van visitar el nostre pobl el mes de maig, fent un recorregut cultural que les va portar a diver sos llocs d'aquesta localitat i deis voltants. Es tractava d'alumnes d'un institu de la ciutat de Trai, propera a Lyon, que van estar entre nosaltres dues setmanes, entre el 13 i el 26 de maig. Aqestes alumnes estaven estudiant la branca textil, i mitjangant l'institut Sivera Font, van poder recollir de Canals uns nous coneixements i tota una cultura nova per a elles. Aquesta visita estava emmarcada dins un programa del Fons Europeu, i tamb podia fer realitat el somni d'alguns jovens canalins de viatjar cap a Franga amb els mateixos objectius que portava la visita rebuda a Canals. El fet que la nostra cultura i la francesa no siguen molt diferents va permitir la plena integraci al llarg dels quinze dies que dura Testada a Canals d'aquestes estudiantes. A banda de la visita cultural, es realitz una visita informativa i d'aprenentatge, atesa la similitud entre les dues cultures. Tanmateix, en aquest intercanvi no va intervenir l'aprenentatge directe, perqu les alumnes no van integrar-se a les aules del Sivera Font, sino que gaudiren de la cultura general de Canals amb visites a la Torrassa i a d'altres llocs d'inters, programats pels seus responsables. Pel que fa a l'apartat educatiu, aqestes alumnes havien d'acompliruntreball que els van demanar al Liceu Txtil, l'institut francs al qual pertanyien. Per altra banda, aquest intercanvi juvenil tamb

va ser molt enriquidor per ais alumnes canalins, per exemple en l'apartat referit a la Mengua, per la qual cosa els visitants van passartot el temps possible amb els estudiants de la Men gua gal. la, que tan a prop es troba de nosaltres. Un intercanvi, en definitiva, molt profits per a la nostra poblaci, que ha estat aconseguit mitjangant un institu, el Sivera Font, que es troba immers en una serie de deficiencies que dificulten la seua tasca docent. Malgrat aquestos problemes, les alumnes franceses van vindre, i el director es va mostrar content per aquest fet, possibilitat per la labor directa d'un dels seus professors.
MARINA IRIARTE

o
c_

m w

r a

20

SgptiOBfaW-*

>&\LU\LLQ (SAaL BSOWlA SS BGOVGA BW

mVB&blBl?
http://www.ctv.es/tJSERS/jlluna/canals/carials.htir]

i Canals City

Canals
0

English version

t tm aH

_ __ _
a

Molt prompte en valenci

INTERNET, la xarxa informtica global ms important del mn, compta des d'ara amb una pgina referent a Ca nals. D'aquesta manera, i des de qualsevol lloc del mn, un usuari d'ordinador que estiga connectat a aquesta xarxa pot re bre detallada informado sobre el nostre pobl, grades a l'esforg deis programadors, Cristina Dur iJos Luis Luna, amb l'ajuda de Julia Du r, Maribel Dur iMaite Salvador. Canals s'equipara aix a les poques ciutats espanyoles que tenen una pgina en INTERNET, com ara Valncia, Madrid o Barcelona, amb la diferncia que en el nostre cas no ha estat la Universitat ni cap organisme oficial qui ha incls la in formado a la xarxa mun dial, sin el treball geners d'un grup de canalins. A ms, Canals s el primer pobl de La Cos tera que entra en INTER NET; Xtiva figura amb certa informado grfica, pero la pgina de Canals ja s una bona labor de promoci turstica iet nogrfica, amb una pre sencia important d'informaci escrita imultitud d'imatges, molt ben acllida pel pblic en gene-

IS

i Un poco de historia. i Los orgenes de Canals se pierden en la historia antigua gracias su i asentamiento privilegiado cerca de la confluencia del ro Canyoles y del arqueolgicos y pequeo ro de los Santos de la Piedra. Diversos 1 i una lpida funeraria que haba en la antigua iglesia gtica, restos

I s
i

especialmente hoy en el Mato de Bella Arte de Valencia hacen pensar en la COMUNIDAD existencia de una villa romana. Por Canals pasaba la Va Augusta que ms VALENCIA! tarde se convertira en el Camino de Castilla. En poca de los rabes, Canals era el ncleo urbano ms importante de las cercanas, ya que constitua el CANALS enclave que regulaba las aguas del ro de los Santos. Este factor del agua, tan decisivo en el mundo agrcola, ha quedado representado en uno de los cuartos ocurri en 1244, la torre y la alquera de del escudo de la Villa. La conquista cristiana por parte del rey Jaime I Canals fueron dadas al conde Dions dUongra La Barona de Canals perteneci sucesivamente a los Xims d'urrea y a Rairnon de Riusec, elcual la vendi a los Jurados de laciudad de Xtiva en 1352. Por otra parte, la Barona de la Torreta, propiedad de la familia Boija, tambin fue comprada por Xativa en 1506. El Canals medieval se asentaba sobre el barrio llamdo "el secanet", donde estaba la iglesia gtica derruida a mitad del siglo XX. Sera ya en el siglo XVII cuando se levantara laactual iglesia parroquial. Lavila de Canals tena tres portales ya desaparecidos: el de Sant Roe cerca de la lloca, el del Salvador al final del goler y el de Sant Antoni en la placa de la Press. Es posible que existiera un cuarto en la calle deis Sants de laPedra Abd iSenn.

_
Un paseo por Canals.

s
a

>

72

1 1 I

El trmino de Canals forma parte del corazn de la comarca de la Costera. Nos encontramos, pus,"donde empieza la huerta y acaba el secano" Los cultivos de las huertas rodean la villa y su anexos: la Torreta, Aiacor y la Torre deis Frares. Slo al sur encontramos las montaas de la Serra Grossa, con el puerto de Ollera, los Picatxos y la Llometa deis Lladres. El ncleo antiguo de Canals est formado por callejones y plazas tpicas. Los balcones de muchas casas aparecen cubiertos con plantas y en algunas fachadas se pueden admirar j pequeas capillas cermicas con advocaciones populares. Muchas son de los siglos XVII y XIX. El paso del ro de Los Santos por el interior de la villa ofrece todava algunos lavaderos particulares que aprovechaban sus aguas para la colada. Muy cerca tenemos "La Lloca", un rbol inmenso y lugar de encuentro de parte de la poblacin. En lo referente a los monumentos hya que visitar "La Torre" y el * oratorio de Los Boija" en la Torreta. All naci el Papa Calixto ID. El oratorio conserva un interesante retablo de almas de los siglos XV-XVI. La iglesia parroquial tiene una magnfica portada de piedra, acabada en 1628. Enel monasterio de Santa Clara, podis ver la capilla neogtica, de principios del siglo XX. No muy lejos en la antigua plaza del mercado est el " Casino Grande", construido en 193 1. Conserva pinturas murales con vistas antiguas de la villa La "Ermita del Calvario" es tambin de comienzos del siglo XX, cuya advocacin titular es el Santsimo Cristo de la Salud. Desde aqu se puede ir a la serratella a ver la pequea ermita del Santo Cristo del Aiacor del siglo XVII, Ir de compras. Nuestra produccin industrial se centra sobre todo en las piezas de ropa y las pieles. Hay

Spanish;
blue clrtv

B
AGQA[L
'jiivrnx

f lvi 1

21

sou

Canals City

http://www.ctv.es/USERS/jlluna/canals/canals.htm

tiendas y algunas fbricas venden al detall. Elda del mercadillo es el viernes. La alfarera y la boga todava forman parte de la tradicin aitesana de Canals.

Dnde ir.
A Montesa, con las ruinas del castillo y la iglesia parroquial, donde se conservan interesante pinturas. A Vallada, donde podis comprar muebles de caa y mimbre o visitar las ermitas. Acercaros a Moixent All podris visitar el poblado Ibrico de la "Bastida de les Alcuses", la interesante iglesia parroquial, la " Torre deis Coloms" y el lago del "Bosquet". En Akdia de Crespina, visitad el paraje del "Riu Nou". En Ollera podris adquirir diversos objetos de la fabricacin del vidrio. Visitad el Museo del Vidrio del Convento de los Capuchinos y la iglesia de la Magdalena. En Xtiva y Ganda podis encontrar diversos monumentos relacionados con la familia de los Boija. La albufera de Anna la teneis tambin muy cerca.

m.f
Fiestas.
Se celebran varias fiestas durante el ao, como son los carnavales; la feria de septiembre que recoge diversos actos deportivos, culturales y musicales; numerosas Gestas de calles ( Santa Cruz de la Torreta, San Vicente

Ferrer,....).

La Foguera de Canals.
Pero las ms importantes son sin lugar a dudas "las fiestas patronales en honor a San Antonio Abad" que se celebran los das 16, 17 y 18 de enero. Hay que destacar la espectacular quema de la tradicional "foguera" en honor a San Antonio Abad, que se celebra el da 16 a las 21 horas en la Plaza Mayor. Este ritual festivo se inicia en la medianoche del 8 de diciembre, da de la Inmaculada, con la entrada del primer tronco hasta la Plaza Mayor arrastrado por las caballeras, despus de haber ido a los bosques cercanos a recoger lea. El resto de la madera, ser transportada por camiones durante los das sucesivos y se ir acumulando en la Plaza. La ereccin de "la foguera" acontece desde la nocheviqa hasta el da 13 de enero, fecha en la que concluye la construccin de esta. Todo el proceso corre a cargo de una cuadrilla de podadores expertos, a los cuales verles trabajar es todo un

espectculo.
Sobre un crculo de once metros de dimetro sealizado en el pavimento, se levanta en su centro el tronco de un pino altsimo, que constituir el corazn de la hoguera y servir de gua. Los troncos se trocean y van acumulndose con maestra segn sus dimensiones y caractersticas. Al concluir el montaje, la cumbre de la hoguera se corona con un naranjo y toda la vertiente de esta montaa de madera es vestida de pinastro, de un verde intenssimo y brillante. La forma cnica de la hoguera es una figura geomtrica perfecta, muy elegante. Se calcula que se utilizan unos mil doscientos metros cbicos de lefia, con un peso entre las cien y ciento cincuenta toneladas. Una vez transcurridas las fiestas, la poblacin dedica un da a la plantacin de rboles con nimo (fe evitar la desforestacin.

ral, com ho demostren els comentaris ifelicitacions rebudes per usuaris no sois valencians, si no tamb per un "visi tant" alemany, que ha considerat el programa molt interessant. No s per a pensar d'altra manera, perqu la pgina presenta una informaci breu pero suficient per a despertar la curiositat; consta d'una xicoteta introducci a la historia canalina, describint els seus orgens preromans, la seua im portancia durant la domi nado rab, la conquesta per Jaume I iel lligam els Borja. entre Canals i Tamb tenim la possibilitat de fer una volta per Canals, mentre els autors del programa ens descriuen el terme del pobl, el nucli urb, la part antiga..., aix com els monuments que cal visitar: l'Esglsia Parro quial, la Torrassa ila Capella deis Borja, el "Casi no gran", 'Ermita...No queden fora d'aquest apartat els productes ti pies de Canals ni els indrets ms destacables dels pobles que ens envolten, com ara Montesa, Vallada, Moixent, L'Alcdia de Crespins o Xtiva. Per ltim, cal assenyalar que una part molt important d'all que es

22

Septiembre '96

aw OGO''BGSBV'I
Canals City

http://www.ctv.es/USERS/jlluna/canals/canals.htm

La quema de "la foguera" tiene lugar tras las Solemnes Vsperas en el templo parroquial. La lmpara de San Antonio, que se custodia en el presbiterio desciende y el cura prroco prende fuego con un cirio ofrecindolo a los festeros y las autoridades, todos los cuales salen a la Plaza y rodean "la foguera" para encenderla. La fiesta de "la foguera" est vinculada al mbito religioso y es el fiiego sagrado de San Antonio, custodiado durante todo el ao en el templo, el que la enciende. El fiiego del santo sale del recinto religioso y envuelve la pira para consumirla dentro del mbito profano que es la plaza. Sin embargo la estatua de San Antonio preside la portada del templo y contempla el fuego desde un punto preferente, con el cerdito engalanado con un collar de naranjas, como si se tratara de un antiguo culto a la fertilidad que promete el invierno. Miles de personas presencian la combustin de "la foguera" al mismo tiempo que vitorean a su patrn con Vitol y Vitol al nostre patr del pobl V* a lo que todos contestan "j Vitol !" un

HHEP'

diu sobre Canals fa referncia a les nostres testes, especialment a les de Sant Antoni. Mitjangant inclusi la d'aquesta pgina en IN TERNET, persones de tot el mn poden saber com es fa la Foguera, quines sn les seues dimen sions, iveure com es cre ma, grades a les nombroses fotografes de qu disposa el document. Per a que I' ambientado siga quasi perfecta, els " visi tants" informatics tenen fins i tot l'oportunitat d'escoltar un " vtol " En l'actualitat els autors del programa estu dien la possibilitat d'am pliar els continguts de la pgina, i es declaren oberts a qualsevol suggerncia per tal de millo-

El humo blanco abre paso a las llamas, las cuales se mantienen toda la noche y perduran hasta bien avanzada la maana.Aprovechando las brasas para hacer la tpica "torrada" de chuletas y morcillas.
Detodas las fiestas que se celebran en nuestro pas en torno al fiiego, "la foguera" de Canals es una de las ms singulares. Esta enorme pira de 18 metros de altura erigida en honor a San Antonio Abad, es la hoguera ms grande del mundo, como lo acredita el record Guiness que pose.
Las fiestas patronales de Canals, con la "foguera" como elemento central, constituye un conjunto de actos y rituales muy interesantes desde el punto de vista turstico y etnogrfico.

Desde aqu y ante estas imgenes, os invitamos a compartir nuestras fiestas junto al calor de nuestra "foguera"

Os esperamos pronto.

Firma en nuestro libro de visitas


Ver el libro de visitas

rar-la. La informaci apareix, de moment, en castell, pero Cristina Dur, Jos Luis Luna, Julia Dur, Maribel Dur iMaite Sal vador estn preparant una versi en angls i una altra en valenci. Des d'ac volem agrair-los el seu inters per donar a conixer el nostre pobl a tot el mn, albora que els donem l'enhorabona pel seu magnfic treball.

Esta pgina ha sido visitada

ED

veces segn certifica ,

BiaBigmiajiiiiamaBBiiHiBiBiiifaaBiaaBiBiiiaiiiaa3i3E'gPii3i3Pap

UartiW,

bsssj

EMPAR TORTOSA

I
Esport

23

FANTIL, por su reciente participa cin en la Liga Autonmica Pro vincial, temporada 95-96 Mencin especial se hizo del joven JOS MARA CARRILLO, Campen de Euro pa Junior de Taekwondo, a quien , en bre ve, el Ayuntamiento ofrecer su reconoci miento. Por ltimo, el Consell Local d'Esports otorg becas de 300.000 ptas. a los si guientes deportistas: -SERGIO CALATAYUD MRQUEZ
(ciclismo)

-SALVADOR MARTNEZ PREZ


(taekwondo)

-NEUS JIMNEZ GONZLEZ


(atletismo)

-EMILIO SANCHIS HERNNDEZ

El pasado 21 de junio tuvo lugar, en el Polideportivo Municipal, la GALA DEL DE PORTE 96. Con la asistencia de numeroso pbli co y de las autoridades municipales y de portivas, se otorgaron los premios, becas y menciones a los deportistas ms desta cados de 1995, en reconocimiento por su dedicacin al desarrollo del deporte canalense. As, el premio al mejor deportista fue compartido por: -SALVADOR MARTNEZ PREZ
(Taekwondo)

- SERGIO CALATAYUD MRQUEZ


(Ciclismo)

As mismo fueron homenajeados: -CLUB VOLEIBOL CANALS MASCU LINO SENIOR, por sus recientes ttulos de Campen de Liga y Tro feo Federacin, temporada 9596. - CLUB VOLEIBOL CANALS FEMENI NO SENIOR, por su reciente as censo a Primera Divisin Nacio nal y el Campeonato Trofeo Fede racin, temporada 95-96. -D. MIGUEL GARRIDO TRESERRES, Campen de Espaa Atletismo pre-veteranos 1995, por su ejem plar contribucin al deporte canalense. -D.JOAQUN LLAUDES SORIANO, por su reciente ttulo de Subcampen de Espaa de Atletismo categora Veteranos.

Y se agradeci la colaboracin en el partido de ftbol a beneficio de los ni os saharauis a : -UNIN DEPORTIVA CANALS -BORDADOS TORRES BAR CELESTE Tambin, se homenaje por los ttu los conseguidos, a: - COL.LEGI SANT ANTONI A BAT, Campi Local de Futbet Mascul ais XVI Jocs Escolars Generalitat Valenciana '96. -COL.LEGI JOS MOLL, Campi Local de Futbet Alev Mascul ais XVI Jocs Escolars Generalitat Va lenciana '96. -COL.LEGI SANT ANTONI A BAT, Campi Local de Voleibol Alev Femen ais XVI Jocs Escolars Ge neralitat Valenciana '96. -COL.LEGI CERVANTES, Campi Local de Voleibol Infantil Femen ais XVI Jocs Escolars Generalitat Valenciana '96. - U.D. CANALS, Campen de Prime ra Regional de Ftbol, temporada 95-96 -U.D. CANALS JUVENIL, Campen de Segunda Regional de Ftbol, temporada 95-95 -U.D. CANALS ALEVN, Campen de Primera Grupo V de Ftbol, temporada 95-96 -CLUB FRONT A M CANALS, Campen Provincial T Categora -CLUB BALONMANO CANALS IN

(tenis)

-HIGINIO MRQUEZ PARRA


(ciclismo)

-FRANCISCO JAVIER BARBERA BRU


(atletismo)

El acto se cerr con un entraable re conocimiento por parte de nuestro alcal de, Vicente Felipe, y de todos los asisten tes, a la labor realizada en el pasado por un veterano atleta canalense, D. ANTONIO CARB REAL (Campen de Espaa de Atletismo en 1949), que recibi emocio nado el trofeo que se le otorg y dirigi unas sencillas palabras de agradeci miento a los vecinos del pueblo que tanto quiere.

24
Espart

Septiembre '96

CAMPEONATO DE VERANO DE FTBOL SALA


El pasado 2 de agosto, se disputaron las semifinales y final del Primer Campeonato de Verano de Ftbol Sala en el Polideportivo Municipal. Las semifinales dieron como ganadores a LA TORRE, que su per al CAFETERIA COCKTEL por un claro 4 a 2, y al JOMISAN, que venci al YOMUS por el resultado de 2 a 1. Por cierto que, aunque toda la jornada estuvo caracterizada por la deportividad, fue el YOMUS quien protagoniz la nota dis cordante. Este equipo abandon el campo cuando an faltaban dos minutos para que acabase el partido, rompiendo adems el trofeo del primer clasificado. Lgicamente, el YOMUS fue descali ficado. A continuacin, y en un partido muy reido, en el que ambos contrincantes se dejaron la piel y el sudor, el JOMISAN impuso su juego venciendo al LA TORRE por 3 a 1. En consecuencia, el balance de este Primer Campeonato de Verano es el siguiente: - Campen.- JOMISAN -Subcampen: LA TORRE - Tercer clasificado: CAFETERIA COCKTEL - Trofeo mximo goleador: MIGUEL CLIMENT, 21 tantos - Trofeo portero menos goleado: RICARDO DOMENECH - Trofeo deportividad: OBITUARY Deseamos la continuidad de la experiencia y confiamos en que se corrijan los fallos, sobre todo los de ndole antideportiva.

Nuestro apreciado Ricardo Tormo, doble campen del mundo de motociclismo, contina ingresado en el Hospital Clnico de Valencia, donde evoluciona favorablemente de la enfermedad que padece y que le fue diagnosticada el pasado mes de junio. Tormo, que aprovech unos das de permiso del hospital para pasarlos entre nosotros, es consciente de que el proceso de curacin ser largo, y confa en que los mdicos que le atienden vuelvan a autorizarle permisos para dejar momen tneamente el hospital y reunirse con los suyos, los que le quieren bien. El afecto de sus allegados y de todos los canalenses, sin duda, le darn la moral suficiente para superar la enfermedad.

"\
crit un lema. A banda, en un altre sobre, s'escriur el mateix lema i dins figurar el nom i cognoms de l'autor, l'adrega, el telfon i el lema corresponent al treball. 4. Les obres aspirants es presenta ran, personalment o per correu, fins el 27 de setembre de 1996 en: CASA DE CULTU RA DE CANALS, "V.,s Premis Literaris Fran cesc Bru". C/. Beat Factor, 17 - 46650 CA NALS, Telfon 224 02 14. 5. El jurat estar format per un grup professors d'Ensenyanga Secundria de Obligatoria. Ser presidit pel Regidor de Cultura de l'Ajuntament de Canals i ac tuar de Secretari el funcionan que siga designat per la Corporaci. 6. El veredicte del Jurat ser inapel.lable, acceptant expressament els concursants, pel sol fet de participar, la seua autoritat, tant per a resoldre sobre el
premi com per a solucionar qualsevol incidncia no prevista en les presents ba ses. 7. Qualsevol d'aquestos premis podr ser declarat desert pel Jurat, si aquest considera que no hi ha cap obra amb la suficient qualitat per a merixer-lo. 8. Les obres premiades quedaran en propietat de l'Ajuntament de Canals, el qual es reserva el dret de publi car-Ies. 9. El lliurament deis Pre mis s'efectuar en el transcurs dels actes del 9

1. Els Premis "Francesc Bru" de poe sa es concediran, d'una banda, a la mllor obra de poesia en Mengua valenciana i d'altra, a la millor obra de poesia en Men gua castellana. Han de ser obres origi nals, indites i d'una extensi mnima de 100 versos. La seua dotaci ser de 25.000 ptes. cadascun. 2. Els Premis "Francesc Bru" de na rrativa es concediran, d'una banda, a la millor obra de narrativa en Mengua valen ciana i d'altra, a la millor obra de narrati va en Mengua castellana. Han de ser obres originals, indites i d'una extensi mni ma de 15 fulls, tamany DIN A-4, a doble espai. La seua dotaci ser de 25.000 ptes. cadascun. 3. Els originals hauran de ser presentats pertriplicat i sense signar, dins d'un sobre davant del qual noms hi haur es-

d'octubre.

septiembre *%

25

SOL Y SOMBRA:
LOS TOROS EN CANALS RADIO
de Madrid, en la que Jos Pacheco cort una oreja. Tambin hemos pasado por ante na impresiones grabadas de l desde la Maestranza de Sevilla, desde la propia de Valencia, y en general des de muchas de las plazas donde ha actuado siempre con triunfos, ya que, para nuestra suerte, "El Califa" est brindando muy buenas faenas a la aficin. En alguna ocasin hemos entre vistado en directo y en exclusiva para los oyentes de Canals Radio a figuras como Victor Puerto, El Cordobs, En rique Ponce, Joselito, etc... Esto es algo que nos enorgullece, ya que demostramos que desde una emisora municipal, en ocasiones, conseguimos cosas que las grandes cadenas de radio no hacen. Agradecemos la colaboracin de cuantos nos dan facilidades para la realizacin del programa, y especial mente, como hemos dicho antes, a don Enrique Grau, que se preocupa y gestiona el que estemos presentes en tantas y tantas plazas... Gracias. Seguiremos informando de toros a travs de Canals Radio. Manolo Valera

I
I 1 I I I I I i I I
I

Jesuln de Ubrique" y Manolo Valera en la Plaza de Xtiva.

Como se dice al comienzo de este programa radiofnico, " es un espa cio dedicado al mundo de los toros". Desde SOL Y SOMBRA lo que se pre tende es que el oyente de Canals est al corriente de los acontecimientos taurinos locales, como son las activi dades de la Pea "El Califa", las ac tuaciones del torero local "El Califa" y tambin reportajes de festejos que se dan en las plazas de las que nuestro paisano Enrique Grau es em presario, ya que nos da todas las fa cilidades para desarrollar nuestra labor. V as han pasado por nuestro pro grama los mejores matadores de to ros: Jesuln de Ubrique, Enrique Ponce, Vicente Barrera, el Litri, Rive ra Ordez, El Cordobs, Pepn Liria, Julio Aparicio, Finito de Crdoba, Or tega Cano, Cristina Snchez, etc... Pero, sobre todo, Jos Pacheco, "El Califa", al que dedicamos la mayor parte del tiempo de emisin. Tambin han pasado ganaderos como Victorino Martn y Nazario Ibez, as como un gran nmero de no villeros: EL Renco, JuanVicente Calatayud y otros. Con motivo del Segundo Aniver-

sario de Canals Radio, casi todas las figuras del toreo actual enviaron un mensaje de felicitacin para la emi sora y para sus oyentes. Estos, los oyentes, recibieron con sorpresa y cu riosidad dichas felicitaciones cuan do vieron que eran exclusivas para nuestra emisora. El programa SOL Y SOMBRA ha estado acompaando a la pea "El Califa" en todas sus actuaciones, destacando la plaza de Las Ventas

I I I
I 1

I I I I I I

Enrique Grau, "El Califa" y Manolo Valera en Las Ventas de Madrid.

26

SeyewKt'96

LISTA PARCIAL DEL REEMPLAZ0 1997


En cumplimiento a lo dispuesto en el artculo 42.2 del Reglamento del Servicio Militar, remito a V.l. la lista parcial del R/97 de los jvenes gestionados por ese Ayuntamiento, para su exposicin y rectificacin de los posibles errores durante los primeros quince das del mes de septiembre en las oficinas del Ayuntamiento.

LISTADO DE APTOS PARA EL REEMPLAZO DEL AO 1997


F. Nacimiento
15-06-1970 17-02-1972 20-07-1975 23-02-1976 14-04-1976 14-10-1976 11-11-1976 22-11-1976 21-12-1976

D.N.I.
20424488
20426878 20432535 20434798 20423799 20432496 20431600 53051948 20433134 20439092

Apellidos y Nombre
MARTNEZ SANCHEZ, Francisco ARNAU ROSELL, Jos AMER CUENCA, Juan Jos VARELA ARGENT, Santiago SANCHO ROSELL, Jos Luis ARNAU PREZ, Gerardo LLOBELL PLA, Ciro Artemio OLMEDA RINCN, David FERRER GARCA, Eduardo MARTNEZ MARTORELL, Javier LILLO LANDETE, Juan Antonio CARBONERAS CALATAYUD, Alejando VAY PREZ, Miguel ngel ROYO VALLS. Jos Ignacio ARNDIGA IBEZ, Victoriano LORENTE PALOP, Rafael MUOZ LANDETE, Fernando SNCHEZ GIMNEZ, Francisco CARRILLO CORBACHO, Francisco Javier PREZ MORALES, Ricardo FUENTES JUAN, Salvador MARTNEZ ESTEVE, Jos Enrique MASET PAZ, David CAPSI MARTNEZ, Francisco Javier CALDS CALATAYUD, Joan Antoni GALLARDO SANCHIS, Antonio CLIMENT MOLL, Francisco Jos GARCA OLIVER, Ivn NEZ PREZ, Andrs Ramn SALINAS MEDINA, ngel Rubn PASTOR NADAL, Sergio ORTEGA ESCRIBANO, Manuel CLIMENT NIETO, Antonio GONZLEZ ONRUBIA, Enrique Rafael GONZLEZ MARTNEZ, Antonio REAL PREZ, Jos BEDA CALATAYUD, Antonio BENITO CUQUERELLA, Pedro Jos ALBUIXECH RAMREZ, Julio Antonio MANZANEDA MARTNEZ, Jorge PREZ MATEU, Ricardo REAL MARTNEZ, Sergio CHORQUES SIMN, Eladio GIMNEZ GARCA, Joaqun VILA MORALES, Jos Ricardo FUENTES MARTNEZ, Javier REY CERDN, Francisco Jos SORIANO MORALES, Francesc Pau MARTNEZ MART, Vicente SANCHIS PLA, Moiss SANCHO CATALN, Jorge Antonio PLA MOLL, Ivn SEZ BRU, Jos Vctor LPEZ ALCARAZ, Jos Francisco GARCA LPEZ, Francisco CALATAYUD LPEZ, Sergio VALLS ALABOR, Jos Antonio IBEZ AGUILAR, Rafael RAMOS ARGENT, Fernando APARICIO JUAN, Santiago CARBONELL SANCHIS, Jos BORRED FELIU, Juan Bautista SNCHEZ JUAN, Jos Ramn TORMO BELDA, Antonio MARTNEZ GARCA, Ricardo MIRAVALLES GMEZ, scar David PENADS FASANAR, David OLMO MONZ, Jos Enrique CALATAYUD DESCALS, Alfonso MOREDA SANCHO, Felipe ARANDA MATEU, Jos Eduardo PIC MORALES, Aleixandre Manuel

Alistamiento
1988 1990 1993 1994 1994 1994 1994 1994 1994 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996

03-01-1978 22-01-1978 31-01-1978


01-02-1978 05-02-1978 08-02-1978 09-02-1978 13-02-1978 17-02-1978 19-02-1978 24-02-1978 06-03-1978 07-03-1978 14-03-1978

20435587 20438051
20439105 20439137 20438903 20434849 20435468 20445277 20439427 20442231 20439000 20437867 20439875 20440486

16-03-1978 19-03-1978 11-04-1978 17-04-1978 23-04-1978 02-05-1978 06-05-1978


13-05-1978

13-05-1978
13-05-1978 21-05-1978 26-05-1978 02-06-1978 05-06-1978 06-06-1978 10-06-1978 10-06-1978 11-06-1978 14-06-1978 23-06-1978 24-06-1978 24-06-1978

20441260 20443421 20435960 20441300 20438712 20437200 20437866 20439518


20439956 20443827 20440337 20439856 20435475 20440649 20439407 20439630 20440339 20438525 48287872 20438674

24-06-1978 06-07-1978 12-07-1978 16-07-1978 17-07-1978 21-07-1978 21-07-1978 28-07-1978


04-08-1978 15-08-1978 19-08-1978 03-09-1978 11-09-1978 25-09-1978 09-10-1978 13-10-1978 20-10-1978

20439719 20441006 20440365 20439059 48289605 20438624


20438350 48288765 20441335 20439439 20438985 20427064 20442469 20438715 48287567 20439277 20440253 20436993 20440028

1996 1996
1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996 1996

25-10-1978 05-11-1978 25-11-1978 26-11-1978 27-11-1978 02-12-1978


03-12-1978 05-12-1978 29-12-1978 30-12-1978

20442177 20438901 20442079 20435617 20440026 20419675 48288861 20440374 20439002

1996 1996 1996 1996 1996 1996


1996

ScyeMbre

27

SE MARCH UN

&H
wk%W>m Myx-M

ill BxgJj

Desde estas pginas queremos recordar a un entraable canalense que nos dej el pasado 20 de julio, D. Enrique Gmez Guarner. Nacido el 19 de Junio de 1947, Enrique fue, como nos con taba su dolida madre, Carmen Guarner, un nio estudioso, constante, participativo, al que le gustaba mucho ir de campa mento, salir con sus amigos. ..En su juventud se mostr muy vital y comunicativo, pero a pesar de todo los estudios fueron siempre lo primero para l; con tesn y esfuerzo continu su formacin en Valencia, hasta alcanzar el ttulo de Ingeniero Agrnomo. En dicha ciudad trabaj como ingeniero colaborador en "Argos", y en sus primeros aos como profesional realiz un estudio sobre los diferentes cultivos de Canals, lo cual le llev a conocer nuestro municipio partida por partida. Gmez Guarner estuvo contratado por el Ministerio de Agri cultura en Valencia y en Palma de Mallorca. Posteriormente, aprob unas oposiciones y fue destinado a Castelln como In geniero del Estado en 1976, donde trabaj en dicho Ministerio hasta que fue transferido a la Conselleria de Agricultura, en calidad de jefe del Servicio de Estudios y Estadsticas de la Di reccin Territorial de la Conselleria en Castelln. En 1987 fue diputado autonmico y secretario del P.P., sien do reelegido para ambos cargos en 1991. ao en que, adems,

fue Secretario Segundo de las Cortes. Tom parte en las ejecu tivas provincial y regional de su partido, y en 1995 renov su acta de diputado y fue Secretario Primero de las Cortes. Gmez Guarner, que tena por aficiones principales la lec tura, la msica clsica y la zarzuela, escribi varios libros, en tre ellos el Inventario de Ctricos de la provincia de Castelln. Posea adems la encomienda de la Orden Civil del Mrito Agrcola, con la que fue distinguido en 1983, y por su trato cor dial se haba ganado el respeto de la prensa, que le galardon con un premio de reconocimiento a su labor parlamentaria po cos meses antes de su fallecimiento, acaecido tras una larga dolencia cardaca. Familiares, amigos, compaeros y altas personalidades del mundo de la poltica coinciden en destacar de Gmez Guarner su gran humanidad, su bondad, su entusiasmo y su gran labor en favor de los intereses agrcolas y de la poltica en general. Deseamos, desde estas pginas, transmitir nuestra ms sentida condolencia a su madre, a su hija y dems familiares, junto a la promesa de que su recuerdo permanecer entre no sotros.

AREA DE COMUNICACIN AYUNTAMIENTO DE CANALS

Com en Aigua Tenim

mMM
El nostre Ajuntaraent extrau i ens abastix d'aigua.
,
.

El nostre Ajuntament s el responsable de tractar idur 1' aigua amb qualitat ais dipsits.

Ac, eres tu qui deus de mantindre nets els dipsits per a garantir la qualitat total de l'aigua que consumim.

Aquesta aigua la veguem tots.

CAMPANYA PER A LA SALUT I LA QUALITAT DE L'AIGUA


Ajuntament
de

Canals

REGIDORIA DE SANITAT

Anda mungkin juga menyukai