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Journal Club

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Reduced health resource use after acupuncture for low-back pain


Moritz S1, Liu MF2, Rickhi B13, Xu TJ1, Paccagnan P1, Quan H4
1
Canadian Institute of Natural and Integrative Medicine, Calgary, Alberta, Canada;2 Department of Data Integration, Measurement, and Reporting, Alberta Health
Services, Calgary, Alberta, Canada; 3 Department of Psychiatry, University of Calgary, Calgary, Alberta, Canada; 4 Department of Community Health Sciences, University
of Calgary, Calgary, Alberta, Canada
J Altern Complement Med. 2011 Nov;17(11):10159. Epub 2011 Nov 9.

Objectives: Acupuncture is commonly used to treat low-back


pain (LBP) and clinical trials have demonstrated its efficacy.
However, less is known about how the utilization of acupuncture impacts public health service utilization in the real world.
This study investigates the association between acupuncture
utilization for LBP and health care utilization by assessing
whether patients who undergo acupuncture subsequently use
fewer health care resources and whether those patients differ
in their health care use from the general population with LBP.
Design: This study employed the design of a two-group pre/
post secondary data analysis.
Setting and Subjects: There were two study populations. To
identify patients who received acupuncture for LBP in 2000,
patient charts at Alberta registered acupuncture clinics were
reviewed. The comparison group was identified from the Alberta physician claims administrative database. Acupuncture
group cases were matched with four comparison cases from the
general population with LBP based on gender and age.

Outcome Measures: Number of physician visits and physician


service cost for LBP-related services for 1 year pre- and postacupuncture treatment period were calculated from the physician claims data for both study groups.
Results: For the 201 cases and 804 controls, the mean age
was 48 years and 54% were female. The number of physician
visits for the 1-year period postacupuncture decreased 49%
for the acupuncture group (p < 0.01) compared to the 1-year
period preacupuncture. For the comparison there was a decrease of 2% in physician visits (p = 0.59) for the same time
periods. Corresponding to the decrease, physician services cost
declined 37% for the case group (p = 0.01) and 1% for the
comparison (p = 0.86).
Conclusions: Results suggest that patients with LBP were less
likely to visit physicians for LBP after acupuncture treatment.
This led to reduced health services spending on LBP.

M. Bernhrster
Kommentar
Rckenschmerzen weisen in Deutschland eine Jahresprvalenz
von ca. 60% und eine Punktprvalenz von ca. 40% auf und
beanspruchen einen erheblichen Anteil uns zur Verfgung stehender Gesundheitsressourcen [1]. Whrend einer Schmerzepisode konsultiert jeder Patient den behandelnden Arzt durchschnittlich zweimal. Whrend die gesetzlichen Kostentrger in
Deutschland, Grobritannien und den USA eine Akupunkturbehandlung bei chronischem Rckenschmerz zeitweise erstatten, mssen die Patienten anderer Nationen selbst fr die Kosten aufkommen.
In der vorliegenden Studie untersuchten die Autoren retrospektiv in einem Zwei-Gruppen-Design, ob durch eine Akupunkturbehandlung von Rckenschmerzen weniger Arztbesuche und
-kosten resultieren und das ffentliche Gesundheitssystem (im
Studienland Kanada) entlastet werden kann.
In sechs registrierten Akupunkturpraxen wurden im Jahr
2000 in Calgary volljhrige Patienten, welche sich aufgrund
von Rckenschmerzen mindestens zwei Akupunkturbehandlungen unterzogen, rekrutiert. Demgegenber wurden in einer
Kontrollgruppe 804 Patienten mit Rckenschmerzen und
mindestens zwei Arztkonsultationen herangezogen. Die Kontrolldaten wurden ber ICD-Codierungen anonymisiert aus
Abrechnungsdatenbanken der behandelnden rzte entnommen. In einem Paarvergleich wurden nun jedem Akupunkturpatienten vier Kontrollgruppenpatienten zugewiesen. Vergleichskriterien waren Alter, Geschlecht und zeitlicher Beginn
der Behandlung.
Dr. Marcus Bernhrster
Abt. Sportmedizin
Goethe Universitt

Ginnheimer Landstr. 39
D-60487 Frankfurt
Tel: +49 (0) 69 / 79 82 44 89
m.bernhoerster@sport.uni-frankfurt.de

Im Untersuchungszeitraum wurden 201 Patienten in der Akupunkturgruppe behandelt, von 28.165 alternativ behandelten Rckenschmerzpatienten wurden 804 zum direkten Vergleich herangezogen. Durchschnittlich wurden 6,8 Akupunkturbehandlungen
durchgefhrt (Reichweite 246), Zustzlich wurden in 51% der
Flle chinesische Kruter verordnet, 49% der Patienten erhielten
parallel eine Schrpf-Behandlung, 21% eine Tuina-Anwendung
und 1% Moxibustion. Die durchschnittliche Kostenaufwendung
betrug 241 kanadische Dollar (Reichweite 542.503 CAD). Im Folgejahr war bei den Akupunkturbehandelten ein Rckgang der
(Haus-)Arztkonsultationen um 49% zu verzeichnen (1,9 auf 0,95
Besuche; p = 0,0003). In der Kontrollgruppe reduzierte sich die
Behandlungszahl nicht im signifikanten Bereich (5,75 auf 5,26
Besuche; p = 0,59). Dadurch sanken auch die Erstattungskosten
im Folgejahr (Akupunkturgruppe: 25,44 vs. 15,97 CAD, p =
0,0125; Kontrollgruppe 73,95 vs. 73,37 CAD, p = 0,87).
Die Ergebnisse der Untersuchung von Moritz et al. zeigen, dass
sich durch eine Akupunkturbehandlung bei Rckenschmerzen
Arztkonsultationen und -kosten (durch eigene Aufwendungen)
fr das Gesundheitssystem einsparen lassen. Eine Kosteneffektivitt lsst sich aus den Untersuchungen jedoch noch nicht ableiten. Limitationen der Studie sind in der Begleitbehandlung mit
anderen Anwendungen oder gar Kombinationen aus der TCM zu
sehen, aus den Daten ist auch nicht ersichtlich, ob sich Kontrollgruppenpatienten nicht auch einer TCM- Behandlung unterzogen
haben. Ebenso war die Akupunkturbehandlung nicht standardisiert, Punkteschemata sind nicht ersichtlich. Der Ansatz erscheint

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dennoch fr das deutsche Gesundheitswesen interessant, da eine


Kostenbernahme gegeben ist. Ein zu fhrender Nachweis der
Kosteneffektivitt knnte helfen, Akupunkturbehandlungen bei
den gesetzlichen Kostentrgern weiter zu etablieren.

Akupunktur
Deutsche Zeitschrift fr

Literatur
1. Robert Koch-Institut (Hrsg) 2006. Gesundheit in Deutschland.
Gesundheitsberichterstattung des Bundes. Robert Koch-Institut, Berlin

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Characterizing acupuncture stimuli using brain imaging with fMRI


a systematic review and meta-analysis of the literature
Wenjing Huang1,2, Daniel Pach1, Vitaly Napadow4,5, Kyungmo Park6, Xiangyu Long8, Jane Neumann8,9, Yumi Maeda4,5, Till Nierhaus7,8,
Fanrong Liang2, Claudia M. Witt1,3
1
Institute for Social Medicine, Epidemiology and Health Economics, Charit University Medical Center, Berlin, Germany; 2 Chengdu University of Traditional Chinese
Medicine, Chengdu, China; 3 Center for Integrative Medicine, University of Maryland School of Medicine, Baltimore, Maryland, United States of America; 4 Athinoula A.
Martinos Center for Biomedical Imaging, Department of Radiology, Massachusetts General Hospital, Charlestown, Massachusetts, United States of America; 5 Department
of Radiology, Logan College of Chiropractic, Chestereld, Missouri, United States of America; 6 Department of Biomedical Engineering, Kyung Hee University, Yongin,
Republic of Korea; 7 Berlin NeuroImaging Center and Department Neurology, Charit, Berlin, Germany; 8 Max Planck Institute for Human Cognitive and Brain Sciences,
Leipzig, Germany; 9 Leipzig University Medical Center, IFB Adiposity Diseases, Leipzig, Germany

Background: The mechanisms of action underlying acupuncture, including acupuncture point specificity, are not well
understood. In the previous decade, an increasing number
of studies have applied fMRI to investigate brain response to
acupuncture stimulation. Our aim was to provide a systematic
overview of acupuncture fMRI research considering the following aspects: 1)differences between verum and sham acupuncture, 2)differences due to various methods of acupuncture
manipulation, 3)differences between patients and healthy volunteers, 4)differences between different acupuncture points.
Methodology/Principle Findings: We systematically searched
English, Chinese, Korean and Japanese databases for literature
published from the earliest available up until September 2009,
without any language restrictions. We included all studies
using fMRI to investigate the effect of acupuncture on the human brain (at least one group that received needle-based acupuncture). 779 papers were identified, 149 met the inclusion
criteria for the descriptive analysis, and 34 were eligible for the
meta-analyses. From a descriptive perspective, multiple studies

reported that acupuncture modulates activity within specific


brain areas, including somatosensory cortices, limbic system,
basal ganglia, brain stem, and cerebellum. Meta-analyses for
verum acupuncture stimuli confirmed brain activity within
many of the regions mentioned above. Differences between
verum and sham acupuncture were noted in brain response
in middle cingulate, while some heterogeneity was noted for
other regions depending on how such meta-analyses were performed, such as sensorimotor cortices, limbic regions, and cerebellum.
Conclusions: Brain response to acupuncture stimuli encompasses a broad network of regions consistent with not just
somatosensory, but also affective and cognitive processing.
While the results were heterogeneous, from a descriptive perspective most studies suggest that acupuncture can modulate
the activity within specific brain areas, and the evidence based
on meta-analyses confirmed some of these results. More high
quality studies with more transparent methodology are needed
to improve the consistency amongst different studies.

J. Fleckenstein
Kommentar
Die Anzahl an Studien, die Akupunkturmechanismen mittels
funktioneller Kernspintomographie (fMRI) untersuchen, hat in
den letzten Jahren massiv zugenommen. Diese Studien zeigen
Signalvernderungen (Aktivierungen und Deaktivierungen)
von Gehirnstrukturen in Zusammenhang mit einer Akupunkturbehandlung. In der vorliegenden Arbeit wurden diese zu einer bersichtsarbeit zusammengefasst und sowohl deskriptiv
als auch quantitativ analysiert. Die Arbeitsgruppe um Wenjing
Huang und Claudia Witt konnte zeigen, dass durch Akupunktur nicht nur somatosensorische sondern auch affektive und
kognitive Zentren der neuronalen Netzwerke des Gehirns reproduzierbar stimuliert werden. Diese Stimulation verteilt sich
sehr heterogen auf verschiedene Gehirnzentren. Dabei sind beDr. med. Johannes Fleckenstein
Schmerzambulanz der LMU
Mnchen
johannes.fleckenstein@med.uni-muenchen.de

sonders hufig schmerzmodulierende Gehirnareale betroffen,


was den seit Langem formulierten Mechanismus sttzt, nach
welchem Akupunktur durch Modulation dieser Schmerz-Neuromatrix seine analgetische Wirksamkeit erlangt. Die Tatsache,
dass diese Areale nicht immer gleichmig stimuliert werden
und Nadelung zu unterschiedlicher Signalbildung fhren kann,
zeigt, dass unterschiedliche Akupunktureffekte zum Beispiel
durch Nadelung unterschiedlicher Punkte oder Verwendung
verschiedener Stimulationsverfahren auch im neuronalen
Netzwerk unterschiedliche Signale hervorrufen. Die Anzahl der
verfgbaren Studien ist jedoch noch zu gering, um alle diese
Vermutungen in Meta-Analysen auf ihre Richtigkeit hin zu
berprfen.

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