Anda di halaman 1dari 3

INSULIN COMA / HYPOGLYCAEMIA

En Kamal telah dimasukkan ke wad dan didiagnoskan mengalami Insulin Coma atau

Hypoglycaemia.

a) Senaraikan manifestasi klinikal yang dialami oleh En,Kamal.

• Berpeluh,menggigil sebab kekurangan gula dalam darah yang menyebabkan kurang


tenaga

• R asa lapar disebabkan kurang perngambilan makanan.

• Rasa pening,pitam .

• Penglihatan kabur

• Disorientasi

• Koma

b) Nyatakan factor penyebab kepada Insulin Coma

i. Pengambilan insulin yang berlebihan

• Pengambilan dos insulin berlebihan menyebabkan paras glukos dalam darah


menurun

ii. Pesakit tidak mengambil makanan

• Tidak mengambil makanan dalam tempoh 30 minit selepas pemberian insulin

iii. Aktiviti yang berlebihan

• Metabolisma yang tinggi menyebabkan glukos banyak digunakan untuk


menghasilkan tenaga tetapi kurang pengambilan makanan dari pesakit.

iv. Pengambilan alcohol

• Alcohol akan suppress liver ,menyebabkan gangguan ke atas liver untuk


menghasilkan glukos

• Glukos tidak dapat digunakan dan menyebabkan paras glukos dalam darah
menurun.
c) Nyatakan rawatan segera yang akan dilakukan kepada En Kamal.

i. Terapi infussion intravena Glucose 20% atau 50% akan diberi kepada pesakit bagi
meningkatkan paras glukos dalam darah pesakit.

ii. Jika tindak balas lambat, doktor akan mengarahkan suntikan Adrenaline 1:1000
sebanyak 0.5 mls diberi untuk merangsang penukaran glucagon kepada glukos oleh
hepar.

iii. Pesakit diposisikan dalam posisi supine dengan kepala ke sisi bagi menggalakkan
penghasilan sekrisi yang boleh menyekat salur pernafasan pesakit.

iv. Membantu pesakit dalam aktiviti harian pesakit bagi mengurangkan penggunaan tenaga
oleh pesakit .

v. Membantu doktor dalam pemasangan Catherization berikutan polyuria yang dialami oleh
pesakit

vi. .Monitor strict i/o chart untuk mengetahui jumlah pengambilan dan pengeluaran cecair
dari badan samaada normal atau tidak bagi tindakan selanjutnya.

vii. Monitor pesakit dari segi:

 Keadaan am pesakit sama ada pesakit masih mengalami tanda-tanda


hypoglycaemia seperti pucat dan mengigil untuk tindakan selanjutnya.

 Tanda vital pesakit setiap 15 minit sekali dari segi tekanan darah sama ada
mengalami hypotension untuk tindakan selanjutnya.
d) Nyatakan pendidikan kesihatan kepada En.Manan bagi mengelakkan hypoglycaemia
berlaku.

i) Nasihatkan klien supaya melakukan ujian blood glucose dengan kerap dan tetap untuk
menentukan paras glukos dalam darah adalah normal

ii) Beritahu kepada pesakit kepentingan mengambil dos insulin yang betul mengikut arahan
doctor bagi memastikan paras glucose adalah normal dan elak hypoglycaemia dari
berlaku.

iii) Beritahu pesakit untuk mengambil makanan dalam masa setengah jam selepas suntikan
insulin bagi elak hypoglycaemia .

iv) Beritahu pesakit tentang kepentingan snacks diantara meal dan sebelum tidur bagi
mengelakkan hypoglycaemia.

v) Nasihatkan pesakit supaya mengambil makanan tambahan apabila melakukan aktiviti


fizikal bagi mengelakkan hypoglycaemia berlaku.

vi) Beritahu pesakit supaya untuk mengesan tanda-tanda hypolycaemia berlaku seperti
menggigil dan berpeluh untuk pesakit mengambil makanan dengan segera.

vii) Nasihatkan pesakit supaya elak dari minum alcohol bagi mengelakkan gangguan
kepada proses penukaran glukos kepada tenaga yang boleh menyebabkan
hypolycaemia.